Campaigning

 

Forthcoming

  • Ennser-Jedenastik, Laurenz (forthcoming) ‘Campaigning on the Welfare State: The Impact of Gender and Gender Diversity’, Journal of European Social Policy.
  • Praprotnik, Katrin (forthcoming) ‘Jurisdiction, Time, and Money. The Role of Resources in Pledge Fulfilment’, Party Politics.
  • Eder, Nikolaus, Marcelo Jenny, and Wolfgang C. Müller (forthcoming) ‘Manifesto Functions: How Party Candiates View and Use Their Party’s Central Policy Document’, Electoral Studies.
  • Dolezal, Martin, Laurenz Ennser-Jedenastik, Wolfgang C. Müller, Katrin Praprotnik, and Anna Katharina Winkler (forthcoming) ‘Beyond salience and position-taking: How political parties communicate through their manifestos’, Party Politics.
  • Ennser-Jedenastik, Laurenz, Martin Dolezal, and Wolfgang C. Müller (forthcoming) ‘Gender Differences in Negative Campaigning: The Impact of Party Environments’, Gender and Politics.
  • Müller, Wolfgang C. (forthcoming) ‘Austria: Rejecting Nuclear Energy – From Party Competition Accident to State Doctrine’, in: Wolfgang C. Müller and Paul W. Thurner (eds.), The Politics of Nuclear Energy in Western Europe. Oxford: Oxford University Press.

2016

  • Praprotnik, Katrin (2016) ‘Parteien und ihre Wahlversprechen. Einblicke in die Politikgestaltung in Österreich’, Wiesbaden: Springer.
  • Dolezal, Martin, Laurenz Ennser-Jedenastik, and Wolfgang C. Müller (2016) ‘Negative Campaigning and the Logic of Retaliation in Multi-party Competition’, International Journal Press/Politics 21(2): 253–272, , doi: 10.1177/1940161215626566.

2015

  • Dolezal, Martin (2015) ‘Online Campaigning by Austrian Political Candidates: Determinants of Using Personal Websites, Facebook, and Twitter’, Policy & Internet 7 (1): 103-119.
  • Dolezal, Martin, Laurenz Ennser-Jedenastik, and Wolfgang C. Müller (2015) ‘Who will attack the competitors? How political parties resolve strategic and collective action dilemmas in negative campaigning’, Party Politics, online first (December 2015) doi: 10.1177/1354068815619832.
  • Dolezal, Martin, Laurenz Ennser-Jedenastik, and Wolfgang C. Müller (2015) ’When do parties attack their competitors? Negative campaigning in Austria, 2002-2008’, in: Alessandro Nai, and Annemarie Walter (eds.), New Perspectives on Negative Campaigning: Measures, Causes and Effects. Colchester: ECPR Press, pp. 163-179.
  • Eder, Nikolaus, Marcelo Jenny, and Wolfgang C. Müller (2015) ‘Winning Over Voters or Fighting Party Comrades? Personalized Constituency Campaigning in Austria’ , Electoral Studies 39: 316–328

2014

  • Dolezal, Martin, Jakob-Moritz Eberl, Carina Jacobi, and Eva Zeglovits (2014) ’Die Rolle der Spitzenkandidatinnen und –kandidaten’ in: Sylvia Kritzinger, Wolfgang C. Müller, and Klaus Schönbach (eds.), Die Nationalratswahl 2013. Wie Parteien, Medien und Wählerschaft zusammenwirken. Vienna: Böhlau, pp. 67-86.
  • Dolezal, Martin, Martin Haselmayer, David Johann, Kathrin Thomas, and Laurenz Eder-Jedenastik (2014) ’»Negative Campaigning«’ in: Sylvia Kritzinger, Wolfgang C. Müller, and Klaus Schönbach (eds.), Die Nationalratswahl 2013. Wie Parteien, Medien und Wählerschaft zusammenwirken. Vienna: Böhlau, pp. 99-112.
  • Dolezal, Martin, Martin Haselmayer, and Marcelo Jenny (2014) ’Kandidatinnen und Kandidaten im Wahlkampf’ in: Sylvia Kritzinger, Wolfgang C. Müller, and Klaus Schönbach (eds.), Die Nationalratswahl 2013. Wie Parteien, Medien und Wählerschaft zusammenwirken. Vienna: Böhlau, pp. 87-98.
  • Eberl, Jakob-Moritz, Christian Glantschnigg, David Johann, and Katrin Schermann (2014) ’Koalitionen: Festlegungen, Spekulationen und Wünsche’ in: Sylvia Kritzinger, Wolfgang C. Müller, and Klaus Schönbach (eds.), Die Nationalratswahl 2013. Wie Parteien, Medien und Wählerschaft zusammenwirken. Vienna: Böhlau, pp. 147-158.
  • Glantschnigg, Christian, Kathrin Thomas, and Eva Zeglovits (2014) ’Wählen gehen? Und wen wählen? Entscheidungsfindung im Wahlkampf’ in: Sylvia Kritzinger, Wolfgang C. Müller, and Klaus Schönbach (eds.), Die Nationalratswahl 2013. Wie Parteien, Medien und Wählerschaft zusammenwirken. Vienna: Böhlau, pp. 159-176.
  • Kleinen-von Königslöw, Katharina, Thomas M. Meyer, Ramona Vonbun, Markus Wagner, and Anna Katharina Winkler (2014) ’Die Sachthemen im Wahlkampf’ in: Sylvia Kritzinger, Wolfgang C. Müller, and Klaus Schönbach (eds.), Die Nationalratswahl 2013. Wie Parteien, Medien und Wählerschaft zusammenwirken. Vienna: Böhlau, pp. 39-66.

2013

  • Tenscher, Jens (2013) 'First- and Second-Order Campaigning. Evidence from Germany', European Journal of Communication 28(3).

2012

  • Hayek, Lore (2012) 'Plakatwahlkampf: Personalisierung in österreichischen Nationalratswahlkämpfen', in: Fritz Plasser (ed.), Erfolgreich Wahlkämpfen. Massenmedien und Wahlkampagnen in Österreich. Vienna: Facultas, pp. 209-224.
  • Lengauer, Günther, and Lore Hayek (2012) 'Machen Inserate den Ton? Parteianzeigen in Österreichs Tageszeitungen und deren Einfluss auf die redaktionelle Berichterstattung im Wahlkampf', in: Fritz Plasser (ed.), Erfolgreich Wahlkämpfen. Massenmedien und Wahlkampagnen in Österreich. Vienna: Facultas, pp. 163-188.
  • Plasser, Fritz (ed.) (2012) Erfolgreich Wahlkämpfen. Massenmedien und Wahlkampagnen in Österreich. Vienna: Facultas.
  • Plasser, Fritz (2012) 'Erfolgsfaktoren politischer Kommunikation: Einleitender Überblick', in: Fritz Plasser (ed.), Erfolgreich Wahlkämpfen. Massenmedien und Wahlkampagnen in Österreich. Vienna: Facultas, pp. 17-28.
  • Plasser, Fritz, and Günther Lengauer (2012) 'Rules of the Game: Österreichs politische Kommunikationskultur im europäischen Vergleich', in: Fritz Plasser (ed.), Erfolgreich Wahlkämpfen. Massenmedien und Wahlkampagnen in Österreich. Vienna: Facultas, pp. 29-56.
  • Rußmann, Uta (2012) 'Kampagnen im Web: Neue Formen der Wahlkampfkommunikation', in: Fritz Plasser (ed.), Erfolgreich Wahlkämpfen. Massenmedien und Wahlkampagnen in Österreich. Vienna: Facultas, pp. 189-208.
  • Rußmann, Uta (2012) 'Themenmanagement der Parteien im Wahlkampf: Eine Analyse der Presseaussendungen', in: Fritz Plasser (ed.), Erfolgreich Wahlkämpfen. Massenmedien und Wahlkampagnen in Österreich. Vienna: Facultas, pp. 141-162.
  • Rußmann, Uta and Iris Höller (2012) '(Wahl)kampf der Geschlechter? Weibliche und männliche Kommunikationsmuster in politischer PR und Medienberichterstattung in österreichischen Wahlkämpfen', in: Fritz Plasser (ed.), Erfolgreich Wahlkämpfen. Massenmedien und Wahlkampagnen in Österreich. Vienna: Facultas.
  • Rußmann, Uta and Iris Höller (2012). 'Geschlechterstereotype im Wahlkampf: Darstellung männlicher und weiblicher politischer Akteure', in: Fritz Plasser (ed.), Erfolgreich Wahlkämpfen. Massenmedien und Wahlkampagnen in Österreich. Vienna: Facultas, pp. 277-297.
  • Tenscher, Jens (2012) 'Haupt- und Nebenwahlkämpfe in Deutschland und Österreich', Zeitschrift für Parlamentsfragen 43(1): 113-131.
  • Tenscher, Jens, Juri Mykkänen and Tom Moring (2012) 'Modes of Professional Campaigning. A Four-Country-Comparison in the European Parliamentary Elections 2009', The International Journal of Press/Politics 17(2): 145-168.

2011

  • Hayek, Lore (2011) 'Visual Communication in Election Campaigns: An Analysis of Election Posters in the 2008 Austrian National Election Campaign', The International Journal of the Image 1(3): 139-146.
  • Rußmann, Uta (2011) 'Web-Wahlkampf in Deutschland und Österreich', in: Jens Wolling, Andreas Will and Christina Schumann (eds.), Medieninnovationen. Wie Medienentwicklungen die Kommunikation in der Gesellschaft verändern. Konstanz: UVK Verlagsgesellschaft, pp. 137-155.
  • Rußmann, Uta (2011) 'Webkampagnen im Vergleich', in: Jens Tenscher (ed.), Superwahljahr 2009. Vergleichende Analysen aus Anlass der Wahlen zum Deutschen Bundestag und zum Europäischen Parlament. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaft, pp. 97-120.

2009

  • Plasser, Fritz, and Günther Lengauer (2009) 'Television Campaigning Worldwide', in: Dennis W. Johnson (ed.), Routledge Handbook of Political Management. New York: Routledge, pp. 253-271.